Novosti

05.06.2009

Uporedni test Kia pro_cee'd vs. Opel Astra GTC
Vrele gume, jun 2009. godine

Direktno poređenje pokazalo je da je južnokorejski proizvođač proizveo bolji «evropski» automobil nego što je to uradila američka kompanija

Ko je u stanju da napravi bolji automobil po ukusu evropskog kupca? Nemački ogranak američkog posustalog giganta ili mlada južnokorejska kompanija, sa filijalom u Nemačkoj? Uz to, nameće se i pitanje pogonske jedinice – turbodizel ili benzinac sa TNG uređajem?

Svaki novi proizvođač automobila, na svom razvojnom putu, ima dva ključna modela. Prvi je onaj sa kojim se probija na tržište i drugi, koji ga pozicionira u grupu «ozbiljnih» marki. Za Hyundai, to su bili modeli Pony i Accent. Nakon toga, «na gotovo» je došla i «i» generacija, odnosno, prvi model iz game - i30. Iako na prvi pogled ovaj automobil nema puno sličnosti sa automobilom sa našeg super testa, to je u osnovi isto vozilo, mada se matična kompanija Hyundai nije odlučila da napravi verziju i30-ice sa troje vrata.
Zbog toga je ovaj zadatak dobila Kia, odnosno, njen evropski ogranak, čije se sedište nalazi, ni manje ni više, nego u Frankfurtu. Nakon pređenih skoro 40.000 kilometara, došlo se do vrlo jasnog zaključka da je pro_cee'd pravi evropski automobil, ko ji je «pokupio» sve dobre strane automobila sa Dalekog istoka, uključujući i dve najvažnije stvari – cenu i kvalitet.
Kao potvrda ovih reči, stižu podaci o broju prodatih modela širom Evrope. Zbog toga se za kraj maratona, naš pro_cee'd našao na uporednom testu sa jednim od najatraktivnijih kupea kompakt klase – modelom opel Astra GTC.

Kupeovski pristup

Naš utisak je da Kia pro_cee'd ostavlja utisak ozbiljnijeg automobila, i to ne samo zato što pomalo liči na Audi A3. Sa druge strane, Opel Astra GTC ima izraženiju kupeovsku siluetu.
Zajedničko za oba modela jeste da imaju relativno male staklene površine, zbog čega baš i nisu šampioni preglednosti. Uostalom, kupci kompaktnih modela sa troje vrata verovatno više polažu na izgled, a manje na praktičnost.
Kada je u pitanju ponuda prostora, oba modela moći će da zadovolje prohteve manje porodice. Zapremina prtljažnika i Astre i pro_cee'da je identična i iznosi tačno 340 litara, ali kada se sedišta obore, Opel raspolaže sa 1070, a Kia sa čak 1210 litara.

Nemačka ergonomija

S obzirom da oba modela imaju i prilično duga vrata, pristup zadnjoj klupi ne zahteva naročite gimnastičke sposobnosti.  Napred ima dosta mesta u oba modela.

Šta je isplativije?

S obzirom da se trenutno najviše polemika vodi oko toga da li je isplativije voziti na dizel ili TNG, test-modeli imali su dijametralno suprotne pogonske jedinice. U prethodnim brojevima detaljno smo objasnili karakteristike motora, tako da ćemo ovom prilikom podsetiti samo na najvažnije.
Pod haubom ovog korejskog modela «kuca» turbodizel «srce» sa common-rail tehnologijom ubrizgavanja goriva. Kia trenutno nudi dve verzije ovog 1,6-litarskog motora, od 90 i 115 KS. Naš super test automobil imao je snažniju jedinicu, koja u rasponu od 1900 do 2750 obrtaja u minuti, raspolaže sa 255 Nm obrtnog momenta. Kod ove verzije, odnos mase i snage je optimalan, tako da u proseku, pro_cee'd bez problema može da troši i ispod 5 litara na 100 kilometara. U gradu, u retkim slučajevima, popeće se iznad 6l. To znači da 10.000 kilometara vožnje, po trenutnim cenama goriva staje oko 450 evra.
Do vrlo sličnog rezultata dolazi se kada se 9 litara Opela propusti kroz «digitron». Ono što prilikom razmatranja ne treba zaboraviti da u Astrin račun za gorivo, ulazi 90 posto tečnog naftnog gasa i negde oko 10% benzina, jer moderni sekvencijalni sistemi ne dozvoljavaju da motor troši TNG kada agregat nije zagrejan. To je sasvim solidan rezultat, obzirom da Astra pod haubom ima motor od 1,6 litara sa 115 konja i 155 Nm obrtnog momenta.

Sa i bez turbine

Iako oba agregata imaju identičnu snagu – karakter, performanse i subjektivni utisak u vožnji, potpuno su drugačiji, naročito ako se uključi klima-uređaj. Velik obrtni moment turbodizel motora čini da Kia deluje mnogo agilnije, a «klimu» skoro i ne oseti. Ovaj motor može se voziti pri vrlo niskim obrtajima, a «punim plućima diše»  kada se pređe 2000 obrtaja. Takođe, turbodizel motori «vole» veće brzine i više stepene prenosa. Porediti međuubrzanja i elastičnost atmosferskog benzinskog i dizel motora sa nadpunjenjem, bespredmetno je jer svaki put kada smo to probali, automobil sa turbinom prosto se katapultirao napred.


Zaključak

Kraj super testa potvrdio je nekoliko saznanja koje smo imali kada je započeo, a otkrio je i nekoliko nivih. Iako su mnogi azijski proizvođači izašli na tržište sa «evropskim» proizvodom, mali broj modela pogodio je u centar. Obično su ti modeli imali plavi ili krem enterijer, sa puno plastike i kratkim i širokim sedištima. Čak i ako je dizajn bio OK, dešavalo se da dezeni i boje nisu. to ovde nije slučaj - Kia je dobro odradila svoj posao.
Pro_cee'd ima tvrd trim ogibljenja, precizan upravljač i menjač, kao i solidnu ergonomiju. Zadržan je odličan odnos cene i kvaliteta, karakterističan za modele iz Azije, a opcija dugogodišnje garancije samo je «zasladila» ponudu. Zbog toga je Kia i u vreme krize (koja polako jenjava), povećala prodaju.

Za gledanje originalnog, skeniranog testa, molimo, kliknite na donji link!

Obaveštenje

Tehnologija ’’Cookie’’ omogućava nam da vam pružimo maksimalan doživljaj naše internet stranice. Molimo vas da označite ako se slažete s upotrebom ove tehnologije.

Slažem se Pročitajte više